';
Mentoren

Mentor worden?

Eenvoudig! Klik op de button en vul het formulier in en verstuur. Wij nodigen je uit voor een gesprek op ons kantoor met één van onze mentorcoördinatoren. In overleg met jou stellen we een leerling aan je voor die je zou kunnen begeleiden. We houden daarbij rekening met praktische omstandigheden, jouw persoonlijke voorkeuren en capaciteiten. Als je de leerling accepteert brengen wij je in contact met hem of haar en kan je aan de slag.

 

Eisen?

We verwachten dat je bereid bent per week één tot anderhalf uur aan je leerling te besteden, gedurende 12 tot 18 maanden. Je moet goed opgeleid zijn, geïnteresseerd zijn in de leeftijdsgroep van 10 tot 18 jaar, geduldig zijn. Belangrijk is (meestal) ook goede kennis van het Nederlands. School’s cool vraagt voor jou een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aan.

 

Wat kan je van School’s cool verwachten?

Wij doen ons best een zorgvuldige keuze voor je leerling te maken, waarbij jij altijd het laatste woord hebt in de beslissing of je de betreffende leerling gaat begeleiden. Wij bieden je intervisie, trainingen en workshops en persoonlijke begeleiding waar dat nodig is. Daarnaast bieden wij je nog minimaal eenmaal per jaar een informele bijeenkomst in de vorm van een borrel of een etentje.

De intervisies, trainingen, workshops en informele bijeenkomsten vormen ook de mogelijkheid om je medementoren te ontmoeten en ervaringen uit te wisselen. Van al deze bijeenkomsten krijg je per e-mail een uitnodiging.

 

Wat ga je doen?

Je bezoekt de leerling bij zijn ouder(s) thuis. Meestal is praktische hulp bij huiswerk, agendagebruik en huiswerkplanning een goede ingang om het gesprek op gang te brengen. Bij de kennismaking komt naar voren waarop de begeleidingvraag is gericht. De gerichte, individuele aandacht en positieve benadering zijn hoe dan ook belangrijk voor de mentale groei van de leerling. Ook het halen van successen bij het schoolwerk draagt daartoe bij. Daarnaast kan je werken aan het vergroten van de leesvaardigheid en de algemene kennis. Versterken van de onderlinge band kan door het samen doen van een activiteit: van een kaartspelletje tot koekjes bakken of eventjes op het pleintje voetballen.

 

Voortgang?

Over de voortgang van het mentoraat verzoeken wij je in totaal drie keer een vragenlijst in te vullen. Er zijn ook vragenlijsten voor de leerling en de ouder(s). Jij draagt ook zorg voor de invulling daarvan. De vragenlijsten worden je automatisch te zijner tijd toegestuurd.

Dit mentoraatvolgsysteem (MVS) is door School’s cool Amsterdam zelf ontwikkeld. Het is enerzijds van belang om het mentoraat zo goed mogelijk te laten te verlopen; als mentor helpt het je om je doelen te bepalen en je handelen te evalueren. Anderzijds is het een instrument waarmee wij resultaten kunnen meten en ons kunnen verantwoorden naar onze subsidiegevers.

Uiteraard gaan we heel zorgvuldig om met alle gegevens; ze worden ook alleen ten behoeve van School’s cool gebruikt.

Lees hier meer over het mentorschap in deze factsheet.

WAT MENTOREN ZEGGEN...
“Door mentor te zijn kom je echt uit je bubbel; je ziet eens een wereld die anders is dan de jouwe.”
Image
Deborah
“Ongelijkheid in het onderwijs is niet goed te praten; door mentor te zijn kun je echt echt meehelpen de kloof te dichten. Alle kinderen verdienen een eerlijke kans.”
Image
Koen
“Eerder werkte ik als manager, waarbij ik de mensen gebruikte voor de voortgang en groei van het bedrijf. Nu gebruik ik organisaties om mensen te helpen en te steunen met hun ontwikkeling.”
Noël
Workshops

Meerdere keren per jaar organiseert School’s cool workshops voor mentoren over belangrijke relevante onderwerpen, zoals het geven van feedback, omgaan met diversiteit en geheugentraining. Tijdens de workshops bieden we altijd een lekker hapje en drankje aan en is er ruim gelegenheid om bij te praten met andere mentoren.

Nieuwjaarsdiners

Tijdens onze nieuwjaarsdiners luiden we op feestelijke wijze samen met onze mentoren het nieuwe jaar in. De sfeer bij onze nieuwjaarsdiners wordt regelmatig door mentoren beschreven als ‘warme familiesfeer’. Dat horen we graag, daar doen we het voor!

Uitjes

Het ondernemen van uitjes samen met je pupil juichen wij toe – mits met toestemming van de ouders! In onze mentornieuwsbrieven wordt veel aandacht aan ideeën voor uitjes in Amsterdam die leuk zijn voor zowel mentor als pupil en die niet al te veel geld kosten. Ook bieden we regelmatig vrijkaartjes aan voor bijvoorbeeld musea in Amsterdam. Onderstaande foto is gemaakt door een mentor, op de foto is een pupil te zien die zich vermaakt in Madame Tussauds.

“School's cool organiseert eigenlijk altijd hele leuke bijeenkomsten, ik probeer er zo vaak mogelijk bij te zijn, want dat is ook weer een gelegenheid om andere mentoren te ontmoeten.”
Image
Vivian